Pracodawca zamierza
zainstalować w zakładzie kamery użytkowe. Czy pracodawca może monitorować za
pomocą kamer w miejscu pracy?
Pracodawca może
monitorować sposób wykonywania pracy przez pracownika, powinien przy tym
pamiętać o obowiązku szanowania dóbr osobistych pracownika, obejmujących
również prawo do prywatności, które wyznacza granicę dozwolonych zachowań
pracodawcy w zakresie monitoringu.
Monitoring pracowników polegający na zainstalowaniu kamer w
miejscu pracy budzi najwięcej wątpliwości pracowników, którzy traktują jawne
monitorowanie ich pracy jako naruszenie prawa do prywatności. Powołują się przy
tym na postanowienia art. 8 ust.1 Konwencji o ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności, zgodnie z którym każdy ma prawo do poszanowania swojego
życia prywatnego, swojego mieszkania i swojej korespondencji, czy też art. 47 Konstytucji,
na podstawie którego każdy ma zapewnioną prawną ochronę życia prywatnego, w
końcu art. 11 (1) k.p. wskazującego, iż pracodawca jest obowiązany szanować
godność i inne dobra osobiste pracownika.
Sposób monitorowania pracowników wymaga zastosowania takich
środków, które jednocześnie pozwolą na monitoring pracy w niezbędnym zakresie,
który nie będzie kwestionowany. Wyróżnia się obecnie szereg postaci monitoringu
pracownika, przykładowo polegającego na możliwości badania zawartości poczty
e-mailowej pracowników, przeglądanych w internecie stron, używaniu rejestratorów
GPS w każdym samochodzie, kontrolowaniu lokalizacji telefonu GSM, podsłuchu
wszystkich przeprowadzanych rozmów telefonicznych. Bezspornie monitoring za
pomocą kamer użytkowych jest akceptowalną formą kontrolowania miejsca pracy,
szczególnie jeżeli pracodawca nie ma bardziej adekwatnego sposobu na poprawę
wydajności pracy.
Zakładanie systemu monitorującego pracę powinno być
poprzedzone stosowaną w danym zakładzie pracy informacją o możliwości
stosowania tego rodzaju instalacji. Najbardziej odpowiednią formą
poinformowania o monitoringu miejsca pracy przy użyciu kamer użytkowych przez
pracodawcę jest wprowadzenie odpowiednich zapisów w regulaminie pracy. Pracodawca
powinien wskazać pracownikom miejsca i cel zainstalowania kamer użytkowych.
Pracodawca w zakresie monitorowania zakładu pracy może
wprowadzić niezbędne rozwiązania, które pozwolą mu przede wszystkim na
zapewnienie podstawowego poziomu bezpieczeństwa. Należy przy wyborze miejsc zainstalowania
kamer pamiętać o konieczności zapewnienia pracownikowi pewnych uprawnień w
sferze intymności. W zasadzie kamery w toaletach, umywalniach czy też szatniach
mogłyby być jedynie wyjątkowo, doraźnie umieszczone, w sposób, który nie
narusza zakresu intymności pracowników, i w bardzo rzadkich wypadkach wtedy gdy
z uwagi na określony profil działalności pracodawcy można uznać to za
dopuszczalną formę realizacji zadań pracodawcy w zakresie zapewnienia
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy, a w zasadzie jest możliwy
w razie podejrzenia popełnienia poważnego przestępstwa, nawet z koniecznością
udziału np. policji. Monitorowanie stałe, zwłaszcza ukryte, w ostatnio
wymienionych miejscach jest niedopuszczalne.
Uzyskany w toku nagrań kamerą użytkową wizerunek pracownika
jest również chroniony na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926,
z późn. zm.), z której wynika, iż pracodawca ma prawo do przetwarzania danych
osobowych, jeżeli istnieje jedna z podstaw prawnych przetwarzania tych danych
wymienionych w art. 23 ustawy, a służy to ochronie jego ważnego interesu. Ponadto
pracodawca powinien przechowywać nagrania z kamer nie dłużej niż to jest
konieczne oraz w sposób, który uniemożliwia dostęp osobom nieupoważnionym.
Wątpliwości może budzić dopuszczalność przetwarzania danych
osobowych w aspekcie konieczności wyrażenia przez pracownika zgody na
monitoring miejsca pracy przy użyciu kamer. Pracodawca może oprzeć się w tym
zakresie na postanowieniach regulaminu pracy, który jest źródłem organizacji
pracy i osobno wyrażana zgoda pracownika na objęcie go monitoringiem nie jest
wymagana, szczególnie jeżeli pracodawca wykaże, że uzyskiwanie i gromadzenie
określonych informacji dotyczących pracowników w drodze tego rodzaju monitoringu
jest niezbędne do zwiększenia wydajności pracy.
Podstawa prawna:
Art. 11 (1)
ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z
późn. zm.).
Art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U.02.101.926,
z późn. zm.)
0 komentarze:
Prześlij komentarz